Αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας… δεν θα υπήρχε η Κάλλας…
Αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας… δεν θα υπήρχε η Κάλλας…
Αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας… δεν θα υπήρχε η Κάλλας…
Αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας… δεν θα υπήρχε η Κάλλας…
18 Οκτωβρίου 2022

Αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας… δεν θα υπήρχε η Κάλλας…

Αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας…

δεν θα υπήρχε η Κάλλας… 

~Στις 17 Οκτωβρίου 1860, σαν σήμερα, γεννιέται στ’Αργοστόλι, από Ληξουριώτη Πατέρα κ Αργοστολιώτισσα Μητέρα,

ο Διονύσιος Λαυράγκας, ο Δημιουργός

τής Ελληνικής Όπερας•  ή Μελοδράματος.

Ο Πατέρας του, Σπυρίδων, εκπαιδευτικός 

-Εκπαιδευτήριον “Ερμής”, στο Αργοστόλι- 

και η Μητέρα του, Κασσάνδρα Ραζή, από 

τα Ραζάτα.

Εκεί, στο Αρχοντικό τής Μητέρας του στα Ραζάτα, ζούσε ο Λαυράγκας, κυρίως τα καλοκαίρια του• εκεί έγραψε πολλές από τίς συνθέσεις του, μεταξύ των οποίων και το κύκνειο άσμα του, 

την άπαικτη του Όπερα “Φρόσω”• 

και για τα Ραζάτα γράφει νοσταλγικά

από την Νάπολη… 

«… Αισθάνομαι έναν πόθο ακατανίκητο να ξαναϊδώ το σπίτι μου, τις αδελφές μου. 

Να πάω στην εξοχή μας και να αναπνεύσω τον αέρα της κάτω από τ’αγαπημένα μου κυπαρίσσια και τις κουκουναριές μου (σ.σ.:πεύκα), που σκέπασαν φιλόστοργα με τον ίσκιο τους τα παιδικά μου χρόνια και τόσες φορές

μού ξανάδωσαν υγεία και ζωή…»

Εκεί στα Ραζάτα, ας μου επιτραπεί και κάτι προσωπικό, το τελευταίο καλοκαίρι του, αφιερώνει με δροσιά ψυχής, στην 

θυγατέρα τής γειτονικής του Οικογένειας, στην παιδούλα Μητέρα μου Νικολέττα Ραζή Ζαχαράτου, φωτογραφία του με την ρήση : 

«Στο Ρόδο τής Αυγής».

Το Αρχοντικό Λαυράγκα στα Ραζάτα, 

έχει και μια άλλη ιστορική, και εθνική σημασία. 

Σ ‘αυτό, με πρωτοβουλία τού  συζύγου τής κόρης του Διδούς (βλέπε και Όπερα του, “Διδώ”), τού δικηγόρου Γιάγκου Κρητικού, πραγματοποιήθηκε εν μέσω φασιστικής Ιταλικής κατοχής, η πρώτη  Πάν-Κεφαλληνιακή Συνδιάσκεψη, 

Αντιφασιστών τού Νησιού.

Δεν αναφερόμαστε εδώ, και με αφορμή την γέννηση του, εκτεταμένα στην καίρια Μουσική προσφορά και το έργο τού Διονυσίου Λαυράγκα, 

έργο, που πάει απείρως πολύ πιο μακριά από τις Καντάδες του, που αυτές μόνον, οι περισσότεροι γνωρίζουν• και προσφορά, που διαμόρφωσε αισθητικά κοινωνίες 

και μουσικά ακούσματα, μιας άλλης, πολύ περισσότερο εύφορης και  καλαίσθητης Ελλάδας, και έφερε μέσα σε ένα τέτοιο διαμορφωμένο κλίμα, αγάπης πολλών στον λυρισμό, 

να γεννηθεί, αυτή, που θα χώριζε την Παγκόσμια Όπερα κ Μουσική, στην προ αυτής και μετά αυτής εποχή. 

Η Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου, από την Μεσσηνία.

Η Μαρία Κάλλας. 

(Με εντυπωσιακά τέταρτο βαπτιστικό της όνομα στην κολυμπήθρα, το όνομα τής Προστάτιδας τής Μουσικής, Αγίας Καικιλίας). 

Ας συνειδητοποιήσουν όλοι, Έλληνες κ ξένοι, πως αν δεν υπήρχε ο Λαυράγκας, το γέννημα όλης τής Κεφαλλονιάς, Ληξουρίου κ Αργοστολίου, να δημιουργήσει το Ελληνικό Μελόδραμα, την Όπερα, και να αναστήσει, (όπως βέβαια βοήθησαν κ άλλοι αλλά κυρίως αυτός), την αγάπη προς τον Λυρισμό στην Ελλάδα, δεν θα υπήρχε η Κάλλας, η μαθήτρια τής Ελληνικής, Λυρικής Σκηνής, το Παγκόσμιο αυτό Μουσικό και Καλλιτεχνικό Πρότυπο, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για ολόκληρη την Υφήλιο. 

Δεν αναφερόμαστε λοιπόν όπως προ είπαμε, εκτεταμένα εδώ, στο έργο τού  Διονυσίου Λαυράγκα, αλλά… μπορούμε να βεβαιώσουμε… πως ανάλογη με την προσφορά του, είναι και οι προς αυτόν ενέργειες ευγνωμοσύνης

κ αναγνώρισης του.

Και κατ’ αρχήν το Αρχοντικό του στα Ραζάτα… έχει… όπως φαίνεται και στην φωτογραφία που επισυνάπτουμε στα σχόλια από κάτω, πλήρως αναπαλαιωθεί… και ανακαινισθεί… και αποδοθεί ως Πολιτισμικό Κέντρο Λυρισμού στην Ελληνική και Παγκόσμια Μουσική Πολιτιστική Κοινότητα.

(Οι τελευταίες βέβαια γραμμές, αποτελούν προϊόν, επιστημονικής φαντασίας κ πικρής διαπίστωσης.)

69 χρόνια, είχε, το Ελληνικό κράτος, από τους σεισμούς τού 1953 για να το κάνει αυτό. Διότι ξέρετε, η βούληση, είναι ισχυρότερη από τα χρήματα. 

Αν θέλεις κάτι, το κάνεις• κι ας υστερείς σε χρήματα• θα τα βρεις. 

Αν δεν θέλεις, γιατί δεν καταλαβαίνεις πόσο σημαντικό είναι, δεν σου φθάνουν και όλα τα χρήματα τού κόσμου.

Ακόμα, με αφορμή την επέτειο γέννησης τού Λαυράγκα, τού Δημιουργού τής Όπερας στην Ελλάδα και το επιφανέστατο τέκνο αυτής την Κάλλας, η Ελληνική Κυβέρνηση -όλες οι Ελληνικές κυβερνήσεις- διακοίνωσαν και υπενθύμισαν στην παγκόσμια κοινότητα, ότι με βάση το ότι, η Όπερα στην Ιταλία,  γεννιέται, από την καταλυτική γονιμοποίηση τού μουσικού κόσμου στην Φλωρεντία (όμιλος Μπάρντι), από το βιβλίο τού Βιτσέντζο Γκαλιλέϊ 

(πατέρα τού Γαλιλαίου), “”Dialogo della musica antica et della moderna”, με θέμα του, την επιστροφή τής Δύσης στην Ελληνική Μονωδία•

με βάση αυτό• ως γενεσιουργός και τής Όπερας πρέπει να αναφέρεται η Ελλάς, -φαίνεται γι’ αυτό ο Θεός, αποδίδοντας δικαιοσύνη, στέλνει σ ’αυτήν την πατρίδα την Κάλλας- και αυτό να διδάσκεται στου κόσμου τα Μουσικά  Πανεπιστήμια κι Εκπαιδευτήρια. 

(Κι αυτό, πάλι, αποτελεί πικρή επιστημονική φαντασία). 

Το βιβλίο του, ο Βιτσέντζο Γκαλιλέϊ, μουσικός, συνθέτης, σημαντικός θεωρητικός τής μουσικής κ τής επιστήμης, το συγγράφει στα 1525. 

Δεν ξέρουμε μήπως αυτό συμβαίνει και μετά από επίσκεψη του στον Ελληνικό χώρο, στα Επτάνησα, που από το 1500 είναι Βενετοκρατούμενα. 

Αν έχει συμβεί αυτό, τότε ο Βιτσέντζο Γκαλιλέϊ, μπόρεσε να δει ζωντανά μπροστά του, μέσα στους Ναούς μας,  επάνω στα ψαλτήρια μας, τον Μονωδό• και να  φαντασθεί καλύτερα την επιστροφή τής Δύσης στην Ελληνική Θεατρική Τραγωδία και Μονωδία. 

Μέσω τής καταλυτικής επιρροής που ασκεί το σύγγραμμά του, στην ισχυρή πολιτισμική ομάδα Μπάρντι, στην Φλωρεντία, τα πράγματα επωάζονται, και φθάνουμε στα 1600 στην Όπερα• (Operazione• η κατ’εξοχήν θεατρική λειτουργία• επιχείρηση• με πολλές δεκάδες κ μερικές φορές εκατοντάδες, μπρος και πίσω από την σκηνή, συντελεστές• μαέστρους, ρόλους, μουσικούς, χορωδούς, χορευτές ,ενδυματολόγους σκηνογράφους, τεχνικούς… σκηνοθέτη…),με συνθέτη τον Κλαούντιο Μόντεβέρντι, και ακριβώς την Ελληνική θεματολογία, όλων των -τουλάχιστον 50- πρώτων έργων Όπερας,  αρχής γενομένης από το “Ορφέας και Ευρυδίκη”. 

Δηλαδή, και ως μορφή, με, τον ή την, Μονωδό, που τραγουδά τις άριες, και υπερτερεί έναντι των πολλών φωνών τής Δυτικής μουσικής πολυφωνίας•

και ως περιεχόμενο θεματολογίας• η Όπερα, γεννιέται από Ελληνικά στοιχεία και τρόπο.

Γεγονότα, που στα πλαίσια τής επιστημονικής φαντασίας που εκφράσαμε και ανωτέρω, κάθε Ελληνική κυβέρνηση κ τα Υπουργεία Πολιτισμού, Παιδείας, κ Εξωτερικών, έχουν φροντίσει να κάνουν γνωστά στην Υφήλιο και να διεκδικήσουν, αυτά, που μας αναλογούν και στην Όπερα• όπως και σε κάθε τι άλλο. 

Όταν, κατά το παρελθόν, υποστηριζόμενος από τούς Συλλόγους, Καθηγητών, Διδασκάλων, Γονέων κ Κηδεμόνων, τον Μαρίνο Κοσμετάτο κ το Κοργιαλένειο Ίδρυμα, διενήργησα το “Σχέδιο Όπερα”, με ομιλίες κ προβολές στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη, σημαντικών παραστάσεων Όπερας, γιά μεγάλους, 

και μετά από είσοδο μου και ομιλίες στα Σχολεία -όπου η τότε Περιφέρεια είχε δώσει την άδεια της με εγκύκλιο που είχε στείλει- προβολές και για μαθητές, τα πρωϊνά, στον ίδιο χώρο• με στόχο την αφύπνιση τής λυρικής και εν γένει ομορφιάς, ειδικά στους νεότερους, και την συνέχιση τής σχέσης τού Επτανήσιου Κεφαλλονίτη, με τον λυρισμό• τότε λοιπόν, θυμάμαι• πίσω πίσω στην Κοργιαλένειο, στα καθίσματα, ερχόντανε η Παλαιά Φρουρά, καμμιά 10 μεγάλοι άνθρωποι, που ήξεραν κ σιγοψιθύριζαν, όλες ανεξαιρέτως τις άριες κάθε όπερας. 

Τους έβλεπα αυτούς τους ανθρώπους, -ανάμεσα τους ο Σπύρος ο Φωκάς… 

ο Μάκης ο Μπρούσκος…- σαν  ζωτικά απομεινάρια τής Στρατιάς τού Λαυράγκα…! 

Στρατιά που αυτός μάζευε, όταν για να δημιουργήσει το Ελληνικό Μελόδραμα, γύρναγε στα αναλόγια των Εκκλησιών στην πρωτεύουσα, να βρει καλούς ψάλτες• στα Αθηναϊκά ταβερνάκια, για να βρει καλούς τραγουδιστές• 

ακόμα και στα πορνεία, για γυναικείες φωνές, αν μάθαινε, πως καμιά ιερόδουλη τραγουδούσε ωραία, όπως σώζεται και σχετικό περιστατικό τής βιογραφίας του. 

Κλείνω αισιόδοξα, λέγοντας λοιπόν, 

πως οι Στρατιές ξαναγίνονται ! 

Πως τίποτα δεν πάει χαμένο. 

Πως όσο και άλλοι να γκρεμίζουν, θα μείνει το έργο εκείνου που κτίζει. 

Αυτό θα βρουν οι επόμενοι, και θα το ανασύρουν λαμπερό μέσα από τη στάχτη, κι από ότι προσποιείται το νόημα. 

Όπως η Κάλλας βρήκε το έργο τού Λαυράγκα•

κι ας μην γνωρίσθηκαν ποτέ. 

Οι Στρατιές ξαναγίνονται ! 

Είναι τότε, που ο κάθε, ένας, κούκος, 

και οι όμοιοι του, φέρνουν τελικά την Άνοιξη. 

Γιατί δεν αντέχει άλλο η γη τον χειμώνα. 

Σας ευχαριστώ. 

Γεώργιος Κακής Κωνσταντινάτος

Ηθοποιός Σκηνοθέτης Εικαστικός 

  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Διεθνής Ημέρα Εθελοντισμού

Η 5η Δεκεμβρίου καθιερώθηκε ως Διεθνής Ημέρα Εθελοντισμού το 1985, με απόφαση της γενι…

Έρχεται στο Αργοστόλι η παιδική παράσταση “Ο Μικρός Πρίγκιπας” στο Δημοτικό Θέατρο “Κέφαλος”

Η Παιδική Παράσταση Του Χειμώνα”Ο Μικρός Πρίγκιπας“Antoine de Saint-Exupery ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ “Ο ΚΕ…

Καυσόξυλα: Ποια είναι πιο αποδοτικά- Τα ιδανικά για συχνή χρήση και αυτά που κάνουν για προσάναμμα

Τα τζάκια αναμένεται να έχουν την «τιμητική» τους φέτος- λόγω της ενεργειακής κρίσης- αλλά τα κα…

Η πυρηνική σύντηξη είναι πιο κοντά από ποτέ

Η πυρηνική σύντηξη, το “άγιο δισκοπότηρο” των επιστημόνων, είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα α…

Ο Τζόναθαν, η γηραιότερη χελώνα στον κόσμο, κλείνει τα 190 του χρόνια

Ο Τζόναθαν, η γηραιότερη χελώνα στον κόσμο, κλείνει τα 190 του χρόνια στο νησί της Αγίας Ελέ…

Εύκολη μακαρονόπιτα στο τηγάνι

Υλικά: 150 γρ. μανιτάρια champignon, κομμένα, σε κονσέρβα 150 γρ. ζαμπόν,&…
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Τρία χρυσά μετάλλια για την σχολή χορού «Ελισάβετ Λιβιεράτου» στον διαγωνισμό “Med cup Hellas”
5 Δεκεμβρίου 2022

Τρία χρυσά μετάλλια για την σχολή χορού «Ελισάβετ Λιβιεράτου» στον διαγωνισμό “Med cup Hellas”

Για άλλη μια φορά τα παιδιά της σχολής χορού Ελισάβετ Λιβιεράτου Ληξουρι -Αργοστολι  μας έκαναν …
Δήμος Σάμης: Ολοκλήρωση διαδραστικής παρουσίασης παιδικών βιβλίων
2 Δεκεμβρίου 2022

Δήμος Σάμης: Ολοκλήρωση διαδραστικής παρουσίασης παιδικών βιβλίων

Με επιτυχία διεξάχθηκε η εκδήλωση του Δήμου Σάμης, το Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022, αναφορικά με τη…
K63: Psychedelic party-neon face painting από Δ. Ι. Ε. Κ. Σχολή αισθητικής τέχνης και μακιγιάζ
2 Δεκεμβρίου 2022

K63: Psychedelic party-neon face painting από Δ. Ι. Ε. Κ. Σχολή αισθητικής τέχνης και μακιγιάζ

Το πρώτο psychedelic party του χειμώνα στο K63 είναι γεγονός! Neon Face Painting από την ομάδ…
Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Ορκωμοσία φοιτητών
1 Δεκεμβρίου 2022

Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Ορκωμοσία φοιτητών

Τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022 και ώρα 11:00  π.μ. στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ι…
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Το νέο κατάστημα «Four seasons coffee» στο Αργοστόλι
19 Οκτωβρίου 2022

Το νέο κατάστημα «Four seasons coffee» στο Αργοστόλι

Το Four seasons coffee άνοιξε πριν λίγες μέρες σε έναν πολύ όμορφα διαμορφωμένο χώρο, στην οδό Γ…
Φθινοπωρινές προσφορές 2022 Candia
12 Οκτωβρίου 2022

Φθινοπωρινές προσφορές 2022 Candia

Αναλυτικά οι προσφορές. Με κάθε αγορά στρώματος από τις συλλογές Inventor & Luxuria…
Με πολύ χαρά και κέφι πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Σχολής Χορού «Ελισάβετ Λιβιεράτου» στο Αργοστόλι
8 Οκτωβρίου 2022

Με πολύ χαρά και κέφι πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Σχολής Χορού «Ελισάβετ Λιβιεράτου» στο Αργοστόλι

Με ωραία μουσική και διασκεδαστική ατμόσφαιρα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια ενός νέου χώρου που …
Εμπόριο πέτρας & οικοδομικών υλικών «Konesha H. Hashan»
21 Σεπτεμβρίου 2022

Εμπόριο πέτρας & οικοδομικών υλικών «Konesha H. Hashan»

H επιχείρηση του Κonesha H. Hashan, παρέχει: λιθοδομή, εμπόριο πέτρας και οικοδομικών υλικών. Υ…
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
KEFALONITIS Το online περιοδικό για την Κεφαλονιά

Copyright © 2002 - 2022 kefalonitis.com
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του kefalonitis.com διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.
Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.

dial.design