Κώστας Ευαγγελάτος: Η “Σαρωτική Φοβία” της ψηφιακής έκφρασης του εικαστικού Tony Ourseler
Κώστας Ευαγγελάτος: Η “Σαρωτική Φοβία” της ψηφιακής έκφρασης του εικαστικού Tony Ourseler
Κώστας Ευαγγελάτος: Η “Σαρωτική Φοβία” της ψηφιακής έκφρασης του εικαστικού Tony Ourseler
Κώστας Ευαγγελάτος: Η “Σαρωτική Φοβία” της ψηφιακής έκφρασης του εικαστικού Tony Ourseler
14 Νοεμβρίου 2022

Κώστας Ευαγγελάτος: Η “Σαρωτική Φοβία” της ψηφιακής έκφρασης του εικαστικού Tony Ourseler

Ο Tony Oursler γεννήθηκε το 1957 στη Νέα Υόρκη. Αποφοίτησε από το California Institute for the Arts
(B.F.A) το 1979. Ο Oursler ασχολήθηκε με όλες τις εικαστικές μορφές, κύρια με την γλυπτική, τις
περφόρμανς και τις εγκαταστάσεις τόσο σε γκαλερί όσο και σε δημόσιους χώρους / public projects.
Aναδείχθηκε κύρια σε μια σημαντική μορφή στην εξέλιξη της video art. Συνειδητοποιώντας τους
περιορισμούς της τηλεοπτικής εικόνας, καινοτόμησε καταργώντας τα όρια της μικρής οθόνης,
δημιουργώντας εικονικές συνθέσεις τρισδιάστατες στο χώρο.
Από τα πρώτα video του 1970 και του 1980 μέχρι τις video-εγκαταστάσεις με κούκλες του το 1990, ο
κεντρικός άξονας της δουλειάς του καλλιτέχνη είναι το ανθρώπινο σώμα, με έμφαση στο ανθρώπινο
βλέμμα και πως αυτό επηρεάζεται από τη βία, τα media, τη σεξουαλικότητα, τις ψυχικές διαταραχές,
την τεχνολογία και γενικά τις φοβίες του σύγχρονου πολιτισμού μας. Στα τέλη του 1990 ο Oursler
δημιούργησε έργα μικρότερων διαστάσεων όπως τα «Eyes Series» και τα «Talking Heads» στα οποία
εφάρμοσε οπτικά το ιδεολογικό του απόσταγμα χρησιμοποιώντας ελάχιστες ελαστικές φόρμες. Στην
καινούργια του συνθετική πρόταση που πραγματοποιήθηκε σε διεθνείς γκαλερί ύστερα από 8 χρόνια,
ο Oursler παρουσίασε τα έργα του που εστίαζαν στην εξέλιξη της ανθρώπινης ταυτότητας μέσα από τις
τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Εστίασε το ενδιαφέρον του
στη σύγχρονη πρωτοβουλία που δημιουργεί μηχανές για να ερμηνεύουν και να μετρούν τις
ανθρώπινες εκφράσεις και γοητεύεται από τη σύγχρονη ψυχολογία και τις εκλεπτυσμένες μιμητικές
τεχνολογίες. O καλλιτέχνης εξερεύνησε τους τρόπους με τους οποίους το ανθρώπινο σώμα
χρησιμοποιεί τους δικούς του μηχανισμούς, ειδικά το πρόσωπο και το κεφάλι, ώστε να εκφράσει την
ταυτότητά του και να εξωτερικεύσει τα συναισθήματά του. Στις εκθέσεις αυτές, ο Tony Oursler
παρουσίασε μεταξύ άλλων, μεγάλα πάνελς από αλουμίνιο, σε αφηρημένα σχήματα, που θυμίζουν
πρόσωπα, επικαλυμμένα με διαφορετικές ανακλαστικές μεταλλικές επιφάνειες. Τα πρόσωπα αυτά,
ενσωματωμένα σε βιντεο-οθόνες, απαρτίζονται από στόματα και μάτια, κρύβουν σημάδια, γεωμετρικά
σχέδια αλγορυθμικής χαρτογράφησης αναγνώρισης προσώπου, συνδυάζοντας την ανθρώπινη
έκφραση με το λογισμικό του ηλεκτρονικού προφίλ.
Πρόθεση του καλλιτέχνη ήταν να προσκαλέσει τον θεατή να δει τον εαυτό του μέσα από τα μάτια των
μηχανημάτων που δημιούργησε πρόσφατα η ανθρωπότητα. Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα και η
επικράτηση της σάρωσης προσώπου στην κοινωνία, είναι το κλειδί για να κατανοήσουμε τα εξελιγμένα
έργα του Oursler. Τα έργα του στο σύνολο τους έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη συσσώρευση
βιομετρικών δεδομένων από σαρώσεις προσώπου, ίριδας, δακτυλικών αποτυπωμάτων. Ο καλλιτέχνης
φαίνεται να διερωτάται με αυτά από ποιόν και με ποιόν τρόπο χρησιμοποιούνται τα υπάρχοντα
δεδομένα, για ποιόν λόγο δημιουργούνται τα ηλεκτρονικά προφίλ, που κατηγοριοποιούν τους
ανθρώπους ανάλογα με την εξωτερική εμφάνιση, την αλληλουχία DNA και τα μοναδικά σωματικά
χαρακτηριστικά τους. Οι συνθέσεις του αποκαλύπτουν τις όμορφες, αλλά σαφώς μη-ανθρώπινες
ιδιότητες αυτών των αναλύσεων. Ο Oursler μέσα από τη δουλεία του αμφισβήτησε λίαν πρώιμα και
αμφισβητεί τη χρησιμότητα που έχει η εκμάθηση της κατανόησης των συναισθημάτων σε μηχανές, ενώ
παράλληλα εξερευνά συνεχώς την εξέλιξη της ανθρώπινης ταυτότητας.
O Tony Oursler που ζεί και εργάζεται στη Νέα Υόρκη έχει εκθέσει τα έργα του σε μεγάλα μουσεία
παγκοσμίως όπως στα: Stedelijk Museum, Amsterdam, Pinchuk Art Centre, Kiev , ARoS Aarhus
Kunstmuseum, Denmark , Helsinki City Art Museum, Finland, Metropolitan Museum of Art, New York (,

Kunsthaus Bregenz , Whitney Museum of American Art, New York, με πρώτη μουσειακή του έκθεση το
1998 στο Kunstverein Hannover, Germany. Έχει συμμετάσχει στις εκθέσεις Documenta VIII and IX. Τα
έργα του ανήκουν σε μεγάλες συλλογές, συμπεριλαμβανομένων των: the Hirshhorn Museum and
Sculpture Garden, Washington, DC, Centre Georges Pompidou, Paris, Museum of Modern Art, New York,
National Museum of Osaka, Japan, Tate Gallery, London, Van Abbemuseum, Eindhoven and ZMK/Center
for Art & Media, Karlsruhe, Germany.


Οι φάσεις της δουλειάς του έχουν παρουσιαστεί με σημαντική απήχηση στους φιλότεχνους και σε
ατομικές εκθέσεις του στην Ελλάδα, που έχει διοργανώσει στην Αθήνα η Γκαλερί Bernier/ Eliades.
Στα εγκαίνια των εκθέσεων αυτών το 1994, 1996-97, 2000, 2004, 2007, 2015 απέκτησα μια άμεση
εξοικείωση με τις εκφραστικές του επιλογές που γίνονται κατευθείαν αντιληπτές και αναγνωρίσιμες.
Τόσο τα έργα του, προσχέδια και σχέδια με μικτή τεχνική σε χαρτί, όσο και οι ψηφιακές κατασκευές
του με επιχρωματισμένες επιφάνειες αλουμινίου, οθόνες και βιντεοπροβολές έχουν έντονο ευρωπαικό
χαρακτήρα και μια παράδοξα ελκυστική διανοητική αύρα. Με αρχικές αναφορές και συγγένειες με τα
φωτομοντάζ του Herbert Bayer, σημαντικoύ σχεδιαστή του Μπαουχάουζ, που μετανάστευσε από την
Γερμανία και υλοποίησε τις πρωτοποριακές ιδέες του στην Αμερική μέχρι το 1984, ο Oursler από το
ξεκίνημα του πέτυχε να αξιοποιήσει τις ποικίλες ψηφιακές δυνατότητες και την ηλεκτρονική τέχνη/
electronic art της γενιάς του. Η πολυδιάστατη δράση του με τα φαντασμαγορικά όντα του, τερατικές
καρικατούρες σαν εξωγήινες υπάρξεις στο μαύρο κουτί μιας επόμενης μέρας είναι καθηλωτικές. Η
συνεργασία του επίσης σε μουσικά βίντεο του φίλου του David Bowie διεύρυνε την επιρροή του. Μαζί
με άλλους πολύ γνωστούς βιντεοκαλλιτέχνες όπως ο Nam June Paik, ο Bill Viola κ.α. σηματοδότησε την
νέα εικαστική και πολιτιστική γεωγραφία, που εντυπωσιάζει, με την ανανεωτική της δυναμική και
ακμάζει με παγκόσμια εμβέλεια, από το τέλος του 20 ου αιώνα που την εξέθρεψε και στη συνέχεια μέχρι
τις μέρες μας. Θα έλεγα ότι στο γενικότερο φάσμα των επιδιώξεων του μοντερνισμού, από τα
προφητικά επιτεύγματα της «Ρώσικης πρωτοπορίας», τον ξέφρενο, ταχύ «φουτουρισμό», τον
ευρηματικό, επαναστατικό «ντανταισμό», το ρέον, πολυσυλλεκτικό φλούξους και την διανοητική, εστέτ
«εννοιολογική τέχνη», η περίπτωση του Oursler, συνεχίζει και επαυξάνει την εικαστική έρευνα για την
ανασύνθεση του οπτικού πεδίου, αναμοχλεύοντας με παραστατικές σαρώσεις την υποσυνείδητη
υπαρξιακή «φοβία».

Κώστας Ευαγγελάτος
Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της τέχνης.

  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Καυσόξυλα: Ποια είναι πιο αποδοτικά- Τα ιδανικά για συχνή χρήση και αυτά που κάνουν για προσάναμμα

Τα τζάκια αναμένεται να έχουν την «τιμητική» τους φέτος- λόγω της ενεργειακής κρίσης- αλλά τα κα…

Η πυρηνική σύντηξη είναι πιο κοντά από ποτέ

Η πυρηνική σύντηξη, το “άγιο δισκοπότηρο” των επιστημόνων, είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα α…

Ο Τζόναθαν, η γηραιότερη χελώνα στον κόσμο, κλείνει τα 190 του χρόνια

Ο Τζόναθαν, η γηραιότερη χελώνα στον κόσμο, κλείνει τα 190 του χρόνια στο νησί της Αγίας Ελέ…

Εύκολη μακαρονόπιτα στο τηγάνι

Υλικά: 150 γρ. μανιτάρια champignon, κομμένα, σε κονσέρβα 150 γρ. ζαμπόν,&…

Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των Ευρωπαίων η μεγαλύτερη δυσκολία για τον τουρισμό το 2023

Δύο αντίρροπες δυνάμεις θα αναμετρηθούν το 2023, για την τελική διαμόρφωση του τουριστικού τοπίο…

Πέντε βότανα που θα μας προστατεύσουν από τις ιώσεις του χειμώνα

Υπάρχει τρόπος να ενισχύσουμε την άμυνα του οργανισμού μας χωρίς να κάνουμε επίσκεψη στο φαρμακε…
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Δήμος Σάμης: Ολοκλήρωση διαδραστικής παρουσίασης παιδικών βιβλίων
2 Δεκεμβρίου 2022

Δήμος Σάμης: Ολοκλήρωση διαδραστικής παρουσίασης παιδικών βιβλίων

Με επιτυχία διεξάχθηκε η εκδήλωση του Δήμου Σάμης, το Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2022, αναφορικά με τη…
K63: Psychedelic party-neon face painting από Δ. Ι. Ε. Κ. Σχολή αισθητικής τέχνης και μακιγιάζ
2 Δεκεμβρίου 2022

K63: Psychedelic party-neon face painting από Δ. Ι. Ε. Κ. Σχολή αισθητικής τέχνης και μακιγιάζ

Το πρώτο psychedelic party του χειμώνα στο K63 είναι γεγονός! Neon Face Painting από την ομάδ…
Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Ορκωμοσία φοιτητών
1 Δεκεμβρίου 2022

Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Ορκωμοσία φοιτητών

Τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022 και ώρα 11:00  π.μ. στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ι…
Ένωση Α.μεΑ. “ΥΠΕΡΙΩΝ”: Φιλανθρωπικό Χριστουγεννιάτικο Παζάρι
1 Δεκεμβρίου 2022

Ένωση Α.μεΑ. “ΥΠΕΡΙΩΝ”: Φιλανθρωπικό Χριστουγεννιάτικο Παζάρι

Η Ένωση Προστασίας της Ισότητας και των Δικαιωμάτων Α.μεΑ. “ΥΠΕΡΙΩΝ” σας προσκαλεί στο Χριστουγε…
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Το νέο κατάστημα «Four seasons coffee» στο Αργοστόλι
19 Οκτωβρίου 2022

Το νέο κατάστημα «Four seasons coffee» στο Αργοστόλι

Το Four seasons coffee άνοιξε πριν λίγες μέρες σε έναν πολύ όμορφα διαμορφωμένο χώρο, στην οδό Γ…
Φθινοπωρινές προσφορές 2022 Candia
12 Οκτωβρίου 2022

Φθινοπωρινές προσφορές 2022 Candia

Αναλυτικά οι προσφορές. Με κάθε αγορά στρώματος από τις συλλογές Inventor & Luxuria…
Με πολύ χαρά και κέφι πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Σχολής Χορού «Ελισάβετ Λιβιεράτου» στο Αργοστόλι
8 Οκτωβρίου 2022

Με πολύ χαρά και κέφι πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Σχολής Χορού «Ελισάβετ Λιβιεράτου» στο Αργοστόλι

Με ωραία μουσική και διασκεδαστική ατμόσφαιρα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια ενός νέου χώρου που …
Εμπόριο πέτρας & οικοδομικών υλικών «Konesha H. Hashan»
21 Σεπτεμβρίου 2022

Εμπόριο πέτρας & οικοδομικών υλικών «Konesha H. Hashan»

H επιχείρηση του Κonesha H. Hashan, παρέχει: λιθοδομή, εμπόριο πέτρας και οικοδομικών υλικών. Υ…
  • YOU
  • YOU
  • YOU
  • YOU
KEFALONITIS Το online περιοδικό για την Κεφαλονιά

Copyright © 2002 - 2022 kefalonitis.com
Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του kefalonitis.com διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.
Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.

dial.design