Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Κ. Ευαγγελάτος: Ένας Κεφαλονίτης εκπρόσωπος της σύγχρονης τέχνης
Ο Κώστας Ευαγγελάτος σπούδασε ζωγραφική και ιστορία της Σύγχρονης τέχνης στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης (Παν/μιο THE NEW SCHOOL). Από το 1986 μέχρι το 1993 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής της γκαλερί DATA στην Αθήνα, ενώ το 1990 ίδρυσε την ομάδα τέχνης του ART STUDIO EST. Παράλληλα με τη ζωγραφική έχει ασχοληθεί με PERFORMANCE, BODY ART και HAPPENING. Το 2000 γυρίστηκε από τον Άγγλο σκηνοθέτη Γιαν Ράσελ η ταινία «Κώστας Ευαγγελάτος – ο Έλληνας Νάρκισσος», η οποία προβλήθηκε στο Channel 4 της Αγγλίας με επιτυχία.
Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αρέτσο, Αβινιόν Σαντιγί, Παρίσι, Γλασκόβη, Λευκωσία και έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις και διεθνείς εικαστικές συναντήσεις στη Βαρκελώνη, Βαρσοβία, Σέρατζ, Γκέτενμποργκ, Σαντιάγκο, Μπουένος Άιρες, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες κ.α.
Έχουν εκδοθεί βιβλία με αισθητικά του δοκίμια και ποιήματα και έχει δώσει διαλέξεις σχετικά με εικαστικά θέματα. Είναι μέλος επιστημονικών και καλλιτεχνικών οργανισμών και μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες συλλογές, όπως στη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος, στο Μουσείο της πόλεως των Αθηνών, στη Πινακοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην «ΤΕΧΝΗ» – Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία, στην Πινακοθήκη της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη, στη Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών, στο Αμερικάνικο κολέγιο Ελλάδος (συλλογή Κίμων Φράιερ), στο ΓΕΝ, στο Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου στη Λευκωσία, στο Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας κ.α. Έργα του κοσμούν πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 2000 ίδρυσε στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς το εκθεσιακό κέντρο VILLA «ΡΟΔΟΠΗ», στο οποίο παρουσιάζει εκθέσεις και καλλιτεχνικά δρώμενα.
Μιλήστε μας για τα παιδικά σας χρόνια και για τα χρόνια που δραστηριοποιήστε στο χώρο της τέχνης.
Τα παιδικά μου χρόνια τα πέρασα εδώ, στην παλαιά γειτονιά της Ανάληψης. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω από πάρα πολύ μικρός, με αποτέλεσμα από τα πρώτα χρόνια του Δημοτικού τα παιδιά να με φωνάζουν ο «ζωγράφος» και έτσι άρχισα να γίνομαι γνωστός στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον του νησιού. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα σε ηλικία 12 χρόνων να γίνει η πρώτη δημοσίευση στο 2ο τεύχος του περιοδικού «Κεφαλονίτικη Πρόοδος». Έτσι ξεκίνησα να ζωγραφίζω συστηματικά και σε ηλικία 16 ετών έκανα τη πρώτη ατομική μου έκθεση στο Δημαρχείο του Αργοστολίου. Στο χώρο της Τέχνης δραστηριοποιούμαι ενεργά 35 χρόνια και έχω περάσει από πολλές φάσεις και αναζητήσεις.
Μιλήστε μας για τα πρώτα σας βήματα. Υπήρξαν δυσκολίες και πώς αντιμετωπίστηκαν;
Η αρχική δυσκολία ήταν ότι δεν αποδέχονταν οι δικοί μου το γεγονός ότι ήθελα να γίνω ζωγράφος. Πίστευαν ότι είχα και άλλες δυνατότητες για την επαγγελματική μου σταδιοδρομία. Και για το λόγο αυτό έδωσα εξετάσεις στη Νομική Σχολή, ώστε να πάρω κάποιο πτυχίο και να τους ικανοποιήσω. Έτσι και έγινε.
Τι σας έδωσε το ερέθισμα να ασχοληθείτε κυρίως με τα εικαστικά;
Το ερέθισμα νομίζω πως υπήρχε. Δεν είμαι οπαδός αυτών που λένε ότι το ταλέντο είναι Θείο δώρο. Απλά, ότι έβλεπα και άκουγα το αποτύπωνα. Αυτό βέβαια, ήταν μόνο η αρχή.
Ποιες είναι οι θεματικές ενότητες και οι τεχνοτροπίες που έχετε προσεγγίσει μέχρι σήμερα;
Αρχικά ξεκίνησα να ζωγραφίζω τα ερείπια επειδή έζησα στη 2η μετασεισμική γενιά και ήταν νωπές οι μνήμες. Μετά από αυτή την περίοδο συνέχισα με πιο κλασσικές πλέον σπουδές, ώστε να καταφέρω τον κλασσικό τρόπο απεικόνισης. Μέχρι σήμερα τρεις είναι οι κυριότερες φάσεις της δουλειάς μου. Η πρώτη μεγάλη φάση είναι οι σωματογραφίες που με έκαναν γνωστό, συνέχισα με τα αντιμιλιταριστικά. Μετά κατέφυγα σε πιο αφαιρετικές και γεωμετρικές φόρμες τις οποίες τις ονομάζω «συλλήψεις» και ακολούθησαν οι νεφελογραφίες, εμπνευσμένος από τα νησιά του Ιονίου και κυριαρχεί επιπλέον το φυσικό στοιχείο. Παράλληλα έχω κάνει πολλές προσωπογραφίες και με αυτές έχει εκδοθεί και ένα βιβλίο, οι «Εξεικονήσεις», που έχει γράψει ο ιστορικός και διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών Νίκος Μοσχονάς.
Εκθέσεις σας έχουν γίνει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πώς βλέπετε εσείς την ανταπόκριση του κόσμου στην ιδιαίτερη πατρίδα σας σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό;
Η ανταπόκριση του κόσμου από την αρχή ήταν θετική. Ο κόσμος κατάλαβε από την αρχή ότι αυτό που κάνω είναι ειλικρινές και δεν το κάνω σε μια δήθεν κατάσταση που δε με εκφράζει. Είμαι αυτός που είμαι.
Ο τίτλος της φετινής εικαστικής έκθεσης είναι «Εννοιακά Ανθέμια». Πείτε μας λίγα λόγια.
Τη φετινή μου έκθεση την ονόμασα «Εννοιακά Ανθέμια». Αυτά τα αρχαϊκά κεφάλια που έχουν γίνει με λίγες περιγραφικές γραμμές έχουν στο φόντο μοτίβα είτε γράμματα είτε άνθη που τα ονομάζουμε ανθέμια.
Υπήρξε κάποια στιγμή στην καλλιτεχνική σας πορεία που έχετε αγαπήσει ιδιαίτερα;
Ήταν το 1994 που με είχαν καλέσει στη Γλασκόβη σε μια μεγάλη έκθεση που λεγόταν WINTER SCHOOL, όπου κατάφερα να πείσω τους καθηγητές και τους μαθητές να έρθουν και να κάνουν μια ανθρώπινη πυραμίδα. Την περιτύλιξα με ρολά τηλετύπων, ώστε να δημιουργηθεί ένα ζωντανό μνημείο της σύγχρονης πραγματικότητας.
Ποια είναι η άποψή σας για την καλλιτεχνική παραγωγή και άνθιση των νησιών μας; Τι κινήσεις θα θέλατε να γίνουν από τους αρμόδιους φορείς;
Σε όλα τα νησιά το καλοκαίρι επικρατεί μία πολιτιστική κρίση. Δυστυχώς, στην Κεφαλονιά οι φορείς δεν έχουν φροντίσει να υπάρχει ένας σύγχρονος εκθεσιακός χώρος. Είναι ένα χρόνιο αίτημα που πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα.
Τι θα συμβουλεύατε τους νέους που ενθουσιάζονται με την τέχνη και θέλουν να ασχοληθούν με αυτή;
Η βασική προϋπόθεση για να προχωρήσεις είναι να σου αρέσει αυτό που κάνεις. Από εκεί και πέρα πρέπει να ψάξουν οι ίδιοι τι θέλουν.
Τα σχέδιά σας για τι μέλλον σε τι αφορούν;
Θα κάνουμε εκθέσεις με την ομάδα ART STUDIO EST που φέτος κλείνει 17 χρόνια λειτουργίας, τον Νοέμβριο θα είμαι στο Παρίσι όπου θα παρουσιάσω έργα μου εκεί και γενικά θα είμαι σε έναν συνεχή οργασμό.